Wartości wynikające z uczestnictwa:
- Nabycie umiejętności wczesnego rozpoznawania sygnałów ostrzegawczych
- Poznanie praktycznych narzędzi do budowania bezpiecznego środowiska pracy
- Zrozumienie mechanizmów powstawania i rozwoju sytuacji mobbingowych
- Wypracowanie strategii prewencyjnych dostosowanych do specyfiki uczelni
- Nabycie umiejętności tworzenia i wdrażania skutecznych procedur antymobbingowych
- Rozwój kompetencji w zakresie etycznego zarządzania zespołem akademickim
- Podniesienie kompetencji zarządczych w zakresie przeciwdziałania mobbingowi
- Zwiększenie świadomości prawnej i organizacyjnej dotyczącej zjawiska mobbingu
Program warsztatu:
- Dlaczego warto i trzeba przeciwdziałać mobbingowi na uczelni?
- Co jest mobbingiem, a co nim nie jest, czyli o przejawach mobbingu:
– działania o charakterze mobbingu – jak nie powinniśmy postępować?
– o prawach i obowiązkach, czyli co mobbingiem nie jest. - Dlaczego tak trudno przekonać Dziekana, że działania przemocowe występują w jego instytucji, czyli więcej o grupowym procesie interpretacji zjawiska mobbingu.
- Co sprawia, że mobbing nadal występuje, mimo jego dotkliwych konsekwencji na poziomie jednostki, relacji międzyludzkich i całej uczelni?
- Dlaczego za prewencję mobbingu odpowiedzialne są władze uczelni, czyli o uwarunkowaniach mobbingu w miejscu pracy:
– specyfika organizacyjnych czynników ryzyka rozwoju mobbingu na uczelniach
– analiza często pojawiających się sporów na uczelniach prowadzących do mobbingu
– obszary obowiązków (dydaktyka, nauka, organizacja) a czynniki ryzyka rozwoju mobbingu
– ocena pracownicza a czynniki rozwoju mobbingu. - Dlaczego mobber znowu awansował, czyli fakty i mity na temat sprawcy mobbingu.
- Jakie prawa ma “student-klient”? Ewaluacja zajęć, procedury hospitacji i relacja ze studentami a mobbing.
- Co mogę ja i co możemy wspólnie zrobić, czyli o możliwościach przeciwdziałania mobbingowi na uczelni:
– wypracowywanie kodeksu dobrych praktyk
– zasady etycznej infrastruktury
– rola rzecznika akademickiego
– rola dziekana/przełożonego
– sygnalizowanie mobbingu z perspektywy ofiary i obserwatorów.
Sylwetka osoby prezentującej warsztat:
Dr hab. Małgorzata Gamian-Wilk jest pracownikiem Instytutu Psychologii w Uniwersytecie SWPS. Reprezentuje Wydział Psychologii we Wrocławiu, gdzie jest członkiem Centrum Badań nad Zachowaniami Społecznymi. Małgorzata Gamian-Wilk jest psychologiem społecznym, której zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki wykluczenia społecznego i mobbingu, a szczególnie na indywidualnych i organizacyjnych uwarunkowaniach mobbingu w pracy. Bada również to, jak ludzie radzą sobie zarówno z doświadczaniem jak i obserwowaniem wykluczenia i mobbingu w pracy, jakie strategie podejmują. Należy do zarządu International Association on Bullying and Harassment at the Workplace, międzynarodowego stowarzyszenia zajmującego się mobbingiem w pracy. Jest ekspertką w Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Współpracuje z Dobrą Fundacją, działającą na rzecz przeciwdziałania mobbingowi w pracy.
https://swps.pl/malgorzata-gamian-wilk
https://www.researchgate.net/profile/Malgorzata-Gamian-Wilk